Thursday, November 27, 2014


දෙව්රම් වෙහෙර සෙවණෙදි අලියා මැරුණේ කොහොමද කියනු මැන අපෙ හාමුදුරුවනේ...
 


ශ්‍රී ලංකාවේ වනාන්තරවල හා ඉන් බැහැර පෞද්ගලික භාරකාරත්වයේ සිටින අලි ඇතුන් මේ වනවිට මුහුණ දෙමින් සිටින අවාසනාවන්ත තත්ත්වයේ අවසානයක් තවමත් පෙනෙන තෙක් මානයක නැත. බොදු දහම දඩමීමා කරගෙන පටු ලාභ ප්‍රයෝජන වෙනුවෙන් මෙරට වනාන්තරවලින් මවු සතුන් මරා හෝ වෙනත් එවැනි අමානුෂික හා කෘෘර ක්‍රම මඟින් අලි පැටවුන් පැහැරගෙන ඒම, එම සතුන්ට හොර බලපත්‍ර සකස් කිරීම හා උන් විකිණීම පමණක් නොව හීලෑ අලි ඇතුන් ලවා බැළ මෙහෙවර කරවා මුදල් ඉපැයීමද මේ වනවිට ශ්‍රී ලංකාවේ ඉතා ලාභදායී කර්මාන්තයන්ය. මෙසේ මිනිසාගේ යටතේ ඇති දැඩි කෙරෙන අලි ඇතුන්ගේ ආහාර හා පෝෂණය, සෞඛ්‍ය හා සුබසාධනය සම්බන්ධ කිසිදු නියාමනයක් නොමැති වටපිටාවක මෙම අසරණ සතුන් මරව මරවා තම මඩිය තරකර ගැනීමට මූලිකත්වය ගෙන ක්‍රියාකරන පිරිස් අතර චීවරධාරීන්ද මුල් තැන් ගෙන සිටීම අතිශය ජුගුප්සාජනක කාරණාවකි.


කොළොන්නාවේ සුමංගල හිමියන් විහාරාධිපතිත්වය දරන පන්නිපිටිය දෙව්රම් වෙහෙරේ සිටි සීදේවි නමැති අසරණ හස්තියාද අකාලයේ මරණයට පත් වන්නේ මෙවැනි පසුබිමකදීය. පාදයක හටගත් තුවාලයක් වණවී දැඩි ලෙස රෝගාතුරව සිටි මෙම අලියාට මෙවැනි අකල් මරණයක් අත්වීමට හේතුව එම සත්ත්වයාගේ සෞඛ්‍ය තත්ත්වය පිළිබඳ අවශ්‍ය ක්‍රියාමාර්ග අවශ්‍ය අවස්ථාවේදී නොගැනීම බව සත්ත්වවේදීහු අවධාරණය කරති. ඉකුත් 17 වැනිදා අලුයම් කාලයේදී මෙම අසරණ සතා 40 වසරක පමණ ආයු කාලයක් ජීවත් වී අකාලයේ මරු වැලඳ ගත්තේ ශ්‍රී ලංකාවේ අලි ඇතුන් සංරක්ෂණය හා කළමනාකරණය පිළිබඳ නිරුවත ලොවටම හඬගා කියමින් බව නොකිවමනාය.
මෙම අලියා මද කිපී විහාරස්ථානය අසල බැඳ දමා සිටියදී දම්වැල සොරාගෙන ගොස් ඇති බවද, අලියාත් තමාත් ඝාතනය කිරීමේ ක්‍රමන්ත්‍රණයක් ඇති බවද සුමංගල හිමියන් පසුගිය අගෝස්තු මාසයේදී පොලිසියට පැමිණිලි කර ඇති බව මාධ්‍ය මඟින් අනාවරණය කෙරිණි.


ඒ කෙසේ වෙතත් කොළොන්නාවේ සුමංගල හිමියන් හා හීලෑ අලි ඇතුන් අතර මෙවැනි සිද්ධීන් වාර්තා වූ ප්‍රථම අවස්ථාවද මෙය නොවන බව අප අවධාරණය කරගත යුතුය. මෙම වසර මුලදී මීරිගම කණ්ඩලම වලව්වේදී වනජීවී අත්අඩංගුවට පත්වූ නීති විරෝධී බවට සැක කෙරෙන අලි පැටවා සම්බන්ධයෙන්ද ඉදිරිපත්වී කටයුතු කළේ මෙම හිමියන් බව ප්‍රකට කරුණකි. ඉතා කුඩා වයසේ පසුවූ මෙම අලි පැටවු වෙනුවෙන් ඉදිරිපත් කරන ලද බලපත්‍රයේ තොරතුරු හා අලි පැටවා අතර බරපතළ පරස්පරතා පැවැතියදී පවා එම අලි පැටවා තමන්ගේ බව ප්‍රකාශ කරමින් අධිකරණ තීන්දුව මත උඩවලව ඇත් අතුරු සෙවණට පමුණුවන ලද අලි පැටවා යළිත් තම භාරයට ගැනීමට මේ හිමිනම පසුබට වූයේ නැත.


අලි හොරකම ගැන බුද්ධ දේශනාවේ සඳහන් වන්නේ කුමක්දැයි මේ මොහොතේ අපි විමසීමට උත්සාහ නොදරමු. නමුත් මිනිසුන් ඇසුරේ ඉතා කෘෘර වධ බන්ධනවලට ලක්වෙමින් සඟවාගෙන සිටි මීරිගම කණ්ඩලම වලව්වේ අලි පැටවාට උඩවලව ඇත් අතුරු සෙවණේදී යළිත් ජීවිතය පිළිබඳ දැනුණු බලාපොරොත්තු සහගත හැඟීම් උදුරා ගන්නට තරම් මෙවැනි අයකුට කොතරම් දුරට සාධාරණ හා අහිංසාවාදී කටයුත්තක්ද යන්න දෙවරක් කල්පනා කළ යුතුය. පරිසරවේදීන්ට පින් සිදුවන්නට ඔවුන් අධිකරණය හමුවේ අරගල කිරීමේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස යළිත් එම අලි පැටව් උඩවලව ඇත් අතුරු සෙවණ භාරයට පත් කෙරුණි.


පෞද්ගලික භාරකාරීත්වයේ පසුවන අලි ඇතුන් අත් විඳිනා අනේකවිධ වධ වේදනාවන් පිළිබඳ අටුවා ටීකා පැවැසීමට කිසිදු අවශ්‍යතාවක් නැත. මෙසේ පෞද්ගලික භාරයේ රඳවාගෙන සිටින අලි ඇත්තු අධික ලෙස වැඩ ගැනීම හා නිසි ලෙස ආහාර ලබා නොදීම වැනි කාරණා නිසා බොහෝවිට අකාලයේ මරණයට පත්වෙති. අකුණුසර වැදීමෙන් මෙවැනි හස්තීන් මියගිය අවස්ථා, ගංගාවල ගිලී මරණයට පත්වූ අවස්ථා ආදිය මඟින්ද තවදුරටත් හෙළි වන්නේ මෙම සතුන් නිසි පරිදි පෝෂණය නොකර අධික ලෙස වැඩ ගැනීමට අමතරව එම සතුන් අනාරක්ෂිතව බැඳ තැබීමද කරන බවය. තත්ත්වය එසේ තිබියදී මෙවැනි ඛේදවාචකයන්ගෙන් අලි ඇතුන් ආරක්ෂා කරගැනීම සඳහා නෛතික බලය හිමි සත්ත්ව අවිහිංසා පිළිබඳ අණ පනත්වලින්ද හීලෑ අලි ඉවත් කරන ලෙස වනජීවී සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව ඉදිරිපිට අලි ඇතුන්ද පිපාසිතව මහ දවාලේ අධික අවුරශ්මියේ රඳවාගෙන උද්ඝෝෂණ ව්‍යාපාර මෙහෙයවීමටද මෙම හිමියන් ඉතා නිර්ලජ්ජිත ආකාරයෙන් කටයුතු කළ ආකාරය අපට මතකය.


සීදේවි හස්තියාද අකාලයේ මරු වැලඳගත්තේ මෙවැනි පසුබිමක් සහිත පෞද්ගලික අලි හිමියකුගේ යටතේ බව අප අවධාරණය කරගත යුතුය. මෙවැනි බුදු දහමටද නිගරු වන අමානුෂික හා කෘෘර ආකාරයෙන් සතුන් රඳවාගෙන සිටීම මනසින් උසස් යැයි කියාගන්නා මිනිසුන්ට කිසිසේත්ම තරම් නොවන බව කිවයුතු නැත. එවැනි පසුබිමක මිනිසුන්ටද යහමඟ පෙන්වමින් නිර්වාණ මාර්ගයේද ‍ෙදාරටුව අසලම පසුවෙන යතිවරුන් මේ ආකාර හැසිරීම් දැක්වීම කාගේනම් අවාසනාවක්ද යන්න විමසිය යුතුය.
තවද වනජීවී විෂය භාර ඇමැති විජිත් විජයමුණි සොයිසා පසුගියදා උඩවලව ඇත් අතුරු සෙවණ වෙත ලැබෙන වනාන්තරයෙන් අතරමං වූ අලි පැටවුන්ගෙන් සියයට විසිපහක් මෙවැනි පෞද්ගලික අලි හිමියන් අතට පත්කිරීමට කැබිනට් මණ්ඩලයේ අවසරය ලබාගත් බවද දැනගන්නට ලැබේ.


මෙම සියලුම පාපකාරී ක්‍රියාවන් සිදුවන රටක සිට ආසියාවේ ආශ්චර්ය පිළිබඳ අප දකින සිහින ඉටුකර ගත හැකිවේද යන්න ගැටලුවකි. අලියා මිය ගියේ කොළොන්නාවේ සුමංගල හිමියන්ට එරෙහි කුමන්ත්‍රණයක ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන්ද, එසේ නොමැති නම් සුමංගල හිමියන්ගේ කුමන්ත්‍රණයක ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන් දැයි කීමට අපි නොදනිමු.
කෙසේ නමුත් හීලෑ අලි ඇතුන්ට එරෙහිව අමානුෂික මස් වැද්දන් එල්ල කරන පීඩනය අවම කරගැනීම සඳහා අවශ්‍ය ක්‍රියාමාර්ග ගැනීමට මෙම අවාසනාවන්ත සිදුවීම හෝ ඉවහල් වේවායි අපි සැබෑ බෞද්ධයන් ලෙස ප්‍රාර්ථනා කරමු.

No comments:

Post a Comment